آژانس اخبار سایبری ایران

جمینای Pokémon Blue را شکست داد!

۱۴۰۴/۰۲/۱۴
16:23:28
هوش مصنوعی پیشرفته گوگل با ثبت دستاوردی تاریخی، توانست بازی کلاسیک Pokémon Blue را با موفقیت به پایان برساند؛ بازی‌ای که از زمان عرضه‌اش در سال ۱۹۹۶، به‌عنوان یکی از نمادهای گیم‌بوی شناخته می‌شود.

هوش مصنوعی پیشرفته گوگل با ثبت دستاوردی تاریخی، توانست بازی کلاسیک Pokémon Blue را با موفقیت به پایان برساند؛ بازی‌ای که از زمان عرضه‌اش در سال ۱۹۹۶، به‌عنوان یکی از نمادهای گیم‌بوی شناخته می‌شود. به گزارش ایتنا به نقل از تک‌کرانچ، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، با انتشار پستی در پلتفرم ایکس (توییتر سابق) این موفقیت را جشن گرفت و نوشت: «چه پایان خارق‌العاده‌ای! Gemini 2.5 Pro همین حالا بازی Pokémon Blue رو تموم کرد!» پروژه‌ای مستقل با پشتیبانی گوگل این پروژه با عنوان Gemini Plays Pokémon توسط مهندس نرم‌افزار مستقلی به نام جوئل زد اجرا شده است. اگرچه او مستقیماً با گوگل همکاری ندارد، اما این ابتکار با استقبال تیم‌های هوش مصنوعی گوگل مواجه شده است. پیش‌تر، لوگان کیلپاتریک، مدیر محصول در استودیوی هوش مصنوعی گوگل، اعلام کرده بود که جمینای موفق به کسب پنج نشان در بازی شده؛ عددی که مدل‌های پیشین از جمله ChatGPT و Claude به آن نرسیده بودند. چرا Pokémon؟ در فوریه گذشته، شرکت آنتروپیک از عملکرد خوب مدل Claude در نسخه‌ی «Pokémon Red» خبر داد. این مدل با بهره‌گیری از آموزش‌های استراتژیک، توانسته بود در مسیر بازی پیشروی قابل‌توجهی داشته باشد. اکنون، گوگل با جمینای یک گام فراتر رفته و کل بازی را به پایان رسانده است. لازم به ذکر است که Pokémon Red و Blue در واقع نسخه‌های متفاوتی از یک بازی کلاسیک هستند که نخستین‌بار در سال ۱۹۹۶ روی کنسول Game Boy منتشر شدند. آیا جمینای واقعاً بهتر از Claude است؟ گرچه جمینای موفق به پایان کامل بازی شده، اما مقایسه مستقیم آن با Claude کاملاً دقیق نیست. جوئل زد در این رابطه توضیح داده: «هر دو مدل از ابزارها و داده‌های متفاوتی بهره می‌برند. هدف این پروژه رقابت نبود، بلکه نمایش ظرفیت‌های بالقوه هوش مصنوعی در تعامل با محیط‌های پویا و بازی‌محور است.» نقش انسان در پشت صحنه جمینای برای انجام بازی به‌تنهایی عمل نکرده است. یک سیستم عامل (Agent Framework) تصاویر زنده‌ی بازی و داده‌های تکمیلی را در اختیار مدل قرار می‌داد تا جمینای بتواند فرمان مناسب برای کنترل بازی صادر کند. جوئل زد همچنین تأیید کرده که در طول بازی مداخلات محدودی انجام داده، از جمله یادآوری یک باگ قدیمی که برای پیشروی نیاز به صحبت دوباره با یک شخصیت داشت. با این حال، او تأکید کرد که هیچ راهنمای قدم‌به‌قدمی ارائه نشده و این مداخلات «تقلب» به حساب نمی‌آیند. آینده چه در انتظار ماست؟ دستاورد جمینای در Pokémon Blue نشانه‌ای از پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی در تعامل با محیط‌های پیچیده و پویا است. هرچند هنوز برای رسیدن به استقلال کامل فاصله دارد، این موفقیت گامی دیگر در مسیر توسعه مدل‌های عمومی هوش مصنوعی به‌شمار می‌رود. آیا روزی شاهد هوش مصنوعی‌ای خواهیم بود که بدون کمک انسان، استاد تمام بازی‌ها شود؟ پاسخ این سؤال، تنها در آینده روشن خواهد شد. به گزارش ایتنا به نقل از تک‌کرانچ، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، با انتشار پستی در پلتفرم ایکس (توییتر سابق) این موفقیت را جشن گرفت و نوشت: «چه پایان خارق‌العاده‌ای! Gemini 2.5 Pro همین حالا بازی Pokémon Blue رو تموم کرد!» پروژه‌ای مستقل با پشتیبانی گوگل این پروژه با عنوان Gemini Plays Pokémon توسط مهندس نرم‌افزار مستقلی به نام جوئل زد اجرا شده است. اگرچه او مستقیماً با گوگل همکاری ندارد، اما این ابتکار با استقبال تیم‌های هوش مصنوعی گوگل مواجه شده است. پیش‌تر، لوگان کیلپاتریک، مدیر محصول در استودیوی هوش مصنوعی گوگل، اعلام کرده بود که جمینای موفق به کسب پنج نشان در بازی شده؛ عددی که مدل‌های پیشین از جمله ChatGPT و Claude به آن نرسیده بودند. چرا Pokémon؟ در فوریه گذشته، شرکت آنتروپیک از عملکرد خوب مدل Claude در نسخه‌ی «Pokémon Red» خبر داد. این مدل با بهره‌گیری از آموزش‌های استراتژیک، توانسته بود در مسیر بازی پیشروی قابل‌توجهی داشته باشد. اکنون، گوگل با جمینای یک گام فراتر رفته و کل بازی را به پایان رسانده است. لازم به ذکر است که Pokémon Red و Blue در واقع نسخه‌های متفاوتی از یک بازی کلاسیک هستند که نخستین‌بار در سال ۱۹۹۶ روی کنسول Game Boy منتشر شدند. آیا جمینای واقعاً بهتر از Claude است؟ گرچه جمینای موفق به پایان کامل بازی شده، اما مقایسه مستقیم آن با Claude کاملاً دقیق نیست. جوئل زد در این رابطه توضیح داده: «هر دو مدل از ابزارها و داده‌های متفاوتی بهره می‌برند. هدف این پروژه رقابت نبود، بلکه نمایش ظرفیت‌های بالقوه هوش مصنوعی در تعامل با محیط‌های پویا و بازی‌محور است.» نقش انسان در پشت صحنه جمینای برای انجام بازی به‌تنهایی عمل نکرده است. یک سیستم عامل (Agent Framework) تصاویر زنده‌ی بازی و داده‌های تکمیلی را در اختیار مدل قرار می‌داد تا جمینای بتواند فرمان مناسب برای کنترل بازی صادر کند. جوئل زد همچنین تأیید کرده که در طول بازی مداخلات محدودی انجام داده، از جمله یادآوری یک باگ قدیمی که برای پیشروی نیاز به صحبت دوباره با یک شخصیت داشت. با این حال، او تأکید کرد که هیچ راهنمای قدم‌به‌قدمی ارائه نشده و این مداخلات «تقلب» به حساب نمی‌آیند. آینده چه در انتظار ماست؟ دستاورد جمینای در Pokémon Blue نشانه‌ای از پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی در تعامل با محیط‌های پیچیده و پویا است. هرچند هنوز برای رسیدن به استقلال کامل فاصله دارد، این موفقیت گامی دیگر در مسیر توسعه مدل‌های عمومی هوش مصنوعی به‌شمار می‌رود. آیا روزی شاهد هوش مصنوعی‌ای خواهیم بود که بدون کمک انسان، استاد تمام بازی‌ها شود؟ پاسخ این سؤال، تنها در آینده روشن خواهد شد.